Lucerna

Czy warto wykorzystywać lucernę w końskiej diecie ? Przeczytajcie i odpowiedzcie sobie sami.

Więcej energii strawnej.
Liściasta część roślin zawiera więcej energii strawnej w przeciwieństwie do łodygi, która jest zasobna w energię niestrawną. Jest to powód dla którego lucerna i koniczyna zawierają więcej energii strawnej od traw i plew. Duże znaczenie ma moment zbiorów i jakość roślin, preferuje się zbiór w momencie największego rozrostu części liściastej.

Więcej białka
Najlepszej jakości siano nie będzie zawierać tak dużo białka jak gorszej jakości lucerna. Białko jest bardzo ważnym składnikiem diety konia, zapotrzebowanie na ten składnik jest uzależnione od wieku konia, etapu szkolenia lub przeznaczenia konia. Niedobory białka w przypadku klaczy karmiących mogą znacznie ograniczyć laktację.

Lepsze pH
Koń produkuje kwas żołądkowy w sposób ciągły, bez względu na to czy akurat je lub jest w treningu. Kwas żołądkowy ma niskie pH (na czczo poniżej 2,0 !) co ma negatywny wpływ na ściany żołądka, podczas pobierania pasz pH żołądka się podnosi za sprawą śliny. Lucerna dzięki większej zawartości białka, wapnia i ligniny znacznie lepiej buforuje kwas żołądkowy niż siano. To właśnie lucerna jest składnikiem „must have” diety konia objętego ryzykiem choroby wrzodowej.

Więcej wapnia
W końskiej diecie istnieje spora zależność między stosunkiem wapnia do fosforu, w skrócie stosunek ten powinien wynosić od 1,5:1 do 3:1, a więcej o tym stosunku już w kolejnym artykule.
Łatwo zauważyć, że potrzeba dostarczyć większą ilość wapnia niż fosforu. Wapń znajduje się między innymi w lucernie a fosfor w owsie.

Kto musi uważać z lucerną ? Zdecydowanie konie otyłe, które powinny schudnąć, ponieważ lucerną dużo łatwiej podtuczyć konia. Na lucernę powinny też uważać konie wrażliwe na białko.

Jeśli masz pytania żywieniowe, pisz śmiało !

Rafał Kaczmarek

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *